Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Sarapan Melayu Vs American

Apabila bangun saja dari tidur, automatically perut akan berkeroncong. Mula-mula keluar irama lagu Aiman Tino (suka Usop nyanyi lagu ni di Mentor), kemudian irama dangdut Amelina dan akhir sekali irama heavy metal dari Offspring. Selagi tak di suap sesuatu ke mulut, selagi tu lah perut ni bergendang. Asal bangun je nak makan... asal nak makan je kena bangun... hmmm... dunia dunia.. kadang-kadang aku pun dah tak pasti sama ada hidup untuk makan atau pun makan untuk hidup.

Aku sebenarnya bukan seorang yang cerewet dalam bersarapan. Apa saja yang ada di depan mata itu lah yang aku makan. Cuma jika di beri pilihan antara nasi lemak dan roti bakar, semestinya aku akan memilih roti bakar. Sedap tu makan bersama sekaya dan nescafe panas. Tapi jika di tanya pada encik suami memang terang lagi nyata dia akan memilih nasi lemak 100%. Roti bakar bagi dia bukan satu menu yang sesuai untuk bersarapan, langsung tak kenyang katanya.

Boleh di katakan aku tersenarai di dalam golongan yang cukup gemarkan american breakfast. Mungkin sebab aku malas, haha. Aku malas nak bangun terlalu awal untuk prepair beras nasi lemak, aku malas nak prepair cili kering untuk masak sambal, aku malas nak goreng ikan bilis dan potong timun, eee leceh leceh. Aku lebih senang bangun pagi, gosok gigi, mandi, solat subuh, buka kotak cereal dan terus makan bersama susu. Atau pun rebus telur dua biji separuh masak pastu makan bersama roti dan mentega. Kalau celup roti dengan telur untuk buat french toast pun best jugak. Oh asyiknya..... yummy yummy.... dan semestinya perut aku boleh rasa kenyang sehingga waktu tengahari tanpa apa-apa masalah.

(credit to google)


Aku cukup bersyukur sebab ke semua anak-anak aku lebih mengikuti cara aku dalam bersarapan. Kalau pergi ke sekolah pun, mereka lebih suka ambil roti yang di sapu dengan jam dari melayan mee goreng, bihun goreng atau lain-lain yang sewaktu dengannya. Bila di fikirkan mesti aku happy kan sebab tak payah susah payah siapkan breakfast,.... No! No! No! Tidak semudah tu...

Di sebabkan encik suami sentiasa mahukan sarapan yang berat tiap-tiap pagi, maka ini bermakna mahu tak mahu aku kena siapkan nasi lemak, nasi goreng atau nasi berlauk khas untuknya seorang. Jika dulu sebelum kahwin boleh bersenang-senang layan breakfast depan TV lepas mandi wangi-wangi, sekarang tidak lagi. Bangun je dari tidur perkara pertama lepas gosok gigi dan basuh muka ialah pegang periuk nasi!! Hahaha... check dulu nasi semalam masih ada ke belum, jika dah habis kena cepat-cepat masak nasi yang baru. Kalau masih berbaki boleh di panaskan atau di goreng.

Selesai jer kejutkan anak-anak dan solat, berlari ke dapur semula. Sebaik saja siapkan sarapan ala-ala american untuk anak-anak, bermulalah episod memasak lauk pauk dan sebagainya. Pagi-pagi rumah aku akan berbau semerbak. Kalau di beri pilihan memang aku nak beli je. Ye lah keluar duit beberapa ringgit pastu tak payah susah payah di pagi hari tapi aku tak boleh selalu buat macam tu. Kalau seminggu sekali masa hari cuti tak apalah, ini kalau di amalkan hari-hari mau kena pegang status 'J' okay... "buat apa kahwin kalau kena makan kedai?!" (inilah ..ayat yang selalu suami aku guna...adeh.. sakitnya tu di sini...!!)


Aku pernah tanya pada encik suami, kenapa tak boleh makan sarapan macam kami? Dan jawabnya senang saja "sebab saya ni orang melayu...." Alamak! Habis aku ni minah salleh ke? Hmmm... kata encik suami lagi kalau dia makan sarapan ringan alamatnya dia tak boleh buat kerja. Paling tinggi sarapan tu boleh bertahan sampai jam 10.30 pagi saja lepas tu mesti kena bersarapan semula. Jadi untuk cara yang paling baik adalah terus makan makanan yang berat dari awal.

Tak kisah lah apa alasannya... yang pasti jangan sesekali skip dari ambil sarapan. Tak bagus untuk kesihatan okay... Kenapa sis cakap tak bagus untuk kesihatan? Ini adalah antara sebab-sebabnya...

1. Kekurangan Tenaga
Ini adalah kesan yang paling negetif. Sebaik bangun dari tidur tubuh kita amat-amat perlukan makanan untuk memulihkan tahap glukosa darah. Glukosa darah merupakan sel-sel bahan api di dalam tubuh kita. Makanan akan di bakar untuk menghasilkan tenaga untuk membolehkan badan kita bergerak dengan lancar (macam enjin kereta la jugak). Dan sekiranya kita tidak mengisi 'minyak' di pagi hari besar kemungkinan kita akan alami masalah.

2. Bantu Maintain Berat Badan
Hal ini ramai yang salah faham. Ada yang cakap tak amik breakfast sebab nak... diet?! Aiyoo... bukan ini cara diet yang betul. Untuk diet wajib ambil breakfast sebenarnya. Kalau nak skip juga boleh skip makanan tengahari tapi jangan sesekali skip breakfast. Jika kita ambil sarapan bermakna tubuh kita boleh bertahan sehingga ke tengahari dan ia boleh mengelakkan tubuh kita dari berasa terlalu lapar. Makan pagi dan kemudian tengahari boleh amil buah-buahan je, tak bagus ke tu?

3. Bad Mood
Kalau pergi kerja muka masam je memang tak sempat bersarapan la tu gamaknya. Perut kenyang senang hati dan bila senang hati semestinya muka ada banyak senyummm maa... Bayangkan pagi-pagi dapat makan makanan yang kita suka. Badan pula cergas kerana punya energy yang mencukupi. Oh happynya...

4. Nutrisi
Bab ni memang pasti lah. Apabila kita ambil makanan terutama di awal pagi, ia boleh membekalkan nutrisi pada badan. Kajian juga menunjukkan bahawa mereka yang mengambil sarapan pagi akan lebih cenderung untuk amalkan makanan seimbang sepanjang hari.



Sarapan melayu atau American? Ke dua-duanya boleh berada di atas satu meja yang sama. Apa yang nak di makan itu terpulang atas diri masing-masing dan semestinya aku akan terus bersarapan dengan cara aku. Kalian di luar sana macamana pula? Suka bersarapan cara apa? Cara orang melayu ke atau cara minah salleh macam hakakkkk ni? :D

Apa menu sarapan favourite awak? Hantar lah kat sis sikit...

8 comments for "Sarapan Melayu Vs American"

  1. betul..pengambilan sarapan pagi adalah amat penting kan sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3x.... tapi sayang ramai skip breakfast. nak diet la apa la.. hmmm

      Delete
  2. Saya kalau makan berat sangat awal pagi kan, mesti akan jumpa Mr Toi dulu, kalau saya jam 9-10 tu baru ok... hehe... kena ubah masa lah lepas ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena set satu masa yang sama je tiap2 hari utk breakfast.. lama-lama akan melekat lah.. sis selalu breakfast jam 8am ngan hubby. Anak2 mmg lagi awal lah sebab pukul 7am dah gerak ke sekolah dah

      Delete